Tuo biisi sopii otsikoksi täydellisesti, tai lähinnä tuo all over again kohta. Lueskelin Minttiksen blogia ja jotenkin vaan päädyin ajattelemaan vähemmän mukavia aikoja. Olen ihan tarkoituksella välttänyt puhumasta omasta koulukiusaus-taustastani, sillä mielummin olen ajattelematta koko aihetta. Pitäis kai vaan tajuta, että ne möröt on kohdattava ennemmin tai myöhemmin eli aiheen pakeneminen ei hyödytä yhtään. En nyt ala tarkemmin selittään, mistä kaikki alkoi, koska mun mielestä se ei ole tärkeää. Tai siis onhan se tärkeää, mutta ei tän jutun pointti. Pointti on siinä, että mun tapauksessa kiusaaminen ei mistään vaiheessa kovin näkyvää eikä fyysistä. Henkistä väkivaltaa kyllä sain kokea senkin edestä. Lähinnä se oli sellaista seläntakana (eikä aina edes seläntakana) puhumista, haukkumista, porukan ulkopuolelle jättämistä ja ihan pari kertaa myös sellaista, että isommalla porukalla hyökättiin (lähinnä sanallisesti) mun kimppuun koulumatkalla. Mutta vain silloin kun olin yksin liikenteessä, joten en sitten kulkenut yksin vaan joko veljen kanssa tai sitten kulutin aikaa siihen, että vanhemmat pääsi töistä ja sain kyydin kotiin.

Aluksi se oli vain yksittäisiä muka hauskoja heittoja ja silloin jotkut opettajat kysyivät, että häiritseekö se mua, mutta siinä vaiheessa olin vielä niin vahva, että pystyin jättään ne huomiotta. Myöhemmin, kun meno pahentui, kukaan ei enää puuttunut asiaan enkä itse uskaltanut pyytää apua. Yritin kyllä vaihtaa luokkaa, mutta näin jälkeen päin ajateltuna siitä ei olisi ollut mitään apua. Kiusaajia oli ymös rinnakkaisluokilla ja ylemmilläkin luokille joitakin. Hassua huomata tässä vaiheessa, että oikeastaan koko yläaste meni niin, etten puhunut luokkakavereilleni. Parin tytön kanssa tein pakolliset pariharjoitukset kieltentunneilla, mutta that's pretty much it. Jotenkin vain vieläkin tuntuu, että vika on mussa, että olen jotenkin ansainnut kiusaamisen. En käsitä, miten selvisin yläasteen läpi. Nyt en varmaan enää kestäisi samanlaista kohtelua.


KUVA


KUVA

Mutta ei siitä sen enempää. Siirrytään vähän mukavampaan aiheeseen eli mun anatomian tenttiin, joka toivottavasti meni kirkkaasti läpi. Mulla kävi todella hyvä tuuri, sillä satuin saamaan yhdeltä luokkakaverilta äärettömän hyvän vinkin, jonka ansiosta osasin keskittyä lukemaan olennaiset jutut. Eihän ne mun koevastaukset mitenkään kummoisia olleet, mutta ainakin tiesin suurinpiirtein ne perusjutut joka kysymykseen. Sen pitäisi riittää läpi pääsyyn.

Jokos teillä muilla koittaa joululoma perjantaina? Olen kyllä jo niin loman tarpeessa, että heikompaa hirvittäis! Mulle muuten kelpais kummankin yllä olevan kuvan sisällöt. :)